Kundservice
100% ÄKTA KLOCKOR
ALLTID FRI FRAKT
90 DAGARS RETUR

FAQ

Vad betyder kronograf?
Kronograf ger användaren möjlighet att kunna mäta tid i tidsintervaller. På det sättet är faktiskt ett Tidtagarur ett exempel på en kronograf.

Vad är ett urverk?
Urverket är det som driver uret och som därmed också är urets hjärta. De flesta klockor har endast ett urverk i sig, men vissa gånger upplever man också att klockan är sammansatt av två olika urverk.

Vad innebär att en klocka är automatisk?
Automatisk klocka är en typ som drivs genom armens och kroppens rörelser. Du bör därför helst gå med klockan dagligen. Om du t.ex. inte har klockan på dig i 72 timmar, kommer klockan oftast att stanna och du kommer att få dra upp den igen. Vi rekommenderar alltid att man läser manualen till den här typen av klockor mera noggrant, eftersom det finns särskilda förhållningsregler i samband med datumskifte, som helst inte får göras manuellt när uret är i sin bana för att ändra datum, vilket ofta sker mellan klockan 20.00 och 04.00. Automatiska klockor är miljövänliga eftersom det aldrig skall byttas batteri i dem.

Vad betyder en kinetisk klocka eller kinetic klocka?
Kinetiska klockor som bland annat är Seikos varumärke hålls i gång med hjälp av armens och kroppens rörelser. Den är försedd med ett uppladdningsbart ”batteri” i uret som laddas upp genom armens och kroppens rörelser. I motsats till automatiska klockor är själva batterireserven i denna typ av klockor normalt 6 månader.

Vad är kronan?
Kronan är den del som du kan dra ut på flesta klockor för att ställa tiden. Normalt sitter den på urens högra sida, men flertalet av de nya märken har börjat med att designa klockor med kronan placerad på vänster sida för att ge ett annorlunda utseende. Observera att, man ibland bara skall dra ut den i nivå 1, 2 eller 3, medan man i andra fall skall skruva kronan neråt för att efterföljande dra ut den. Läs därför alltid manualen för att inte skada uret, eftersom man med för mycket våld kan skada eller förstöra kronan.

Vad betyder olika typer av glas?
Det finns flera typer av glas, men det man mest använder är utan tvivel mineralglas. Mineralglas är ett ytterst stark typ av glas som står emot nästan allt. Förutom mineralglas, finns även hardlexglas, som är Seikos egna mineralglas, mycket reptåligt och finns bara på Seikos egna klockor, samt safirglas och akrylglas (plexiglas). Safirglas är mest reptåligt av alla och används oftast i lite dyrare modeller. Det är även den typ av glas man hittar i de helt exklusiva klockor. Akrylglas däremot är den svagaste typen och här kan glaset lättare bli slitet om man inte är försiktig. Denna typ hittar man i en del av billiga Casio klockor och generellt i billiga modeller. Glaset kan dock slipas och putsas och därmed bli fint igen men omfattas inte av garantin.

Vad betyder vattenskydd?
Det är många som tror att när en klocka är vattentät till 10 ATM (100 meter), då kan man bära klockan vid dykning, men faktum är att det finns några viktiga riktningslinjer som du bör hålla dig till.

3 ATM (30 meter) – Klockan kan användas vid regnvädermässiga förhållanden
5 ATM (50 meter) – Klockan kan användas vid regnvädermässiga förhållanden samt badkar
10 ATM (100 meter) – Klockan kan användas vid regnvädermässiga förhållanden samt badkar, dusch och simning.
20 ATM (200 meter) eller mer – Klockan kan användas vid regnvädermässiga förhållanden samt badkar, dusch och simning samt dykning.

Vi rekommenderar alltid att du undviker att låta din klocka komma i kontakt med vatten, eftersom smuts, kalk och annat som kan finnas i vattnet kan ge klockan viss missfärgning och därmed ge mer slitage på klockans glansfulla design.

Vad betyder att en rem är av resin?
En rem av resin är en gummirem, framställd något hårt gummi/plast. Den är naturligtvis behaglig att ha på armen, men den är inte alls lika mjuk som exempelvis vanliga gummiremmar eller silikonremmar. 
 

 

 
 

Om Klockor365.se

Säljer Ni original klockor?
Ja, samtliga klockor du hittar på hemsidan klockor365.com är 100% officiella. Det är hela konceptet bakom Klockor365 och vi har alltid en 100% garanti härpå.

Är Klockor365 auktoriserad återförsäljare av klockor?
Klockor365 är auktoriserad återförsäljare av en del av märken och arbetar hela tiden på att få fler märken i ”stallet”. Du kan alltid se vid varje märke om vi är auktoriserad återförsäljare av det aktuella märket, då det framgår tydligt av märkets introduktions- och informationstext.

Var håller Klockor365 till?
Vi är ett ungt dynamiskt team, som driver företaget från Roskilde i Danmark.

Kan man räkna med angivna leveranstider?
Som utgångspunkt kan du alltid räkna med den leveranstid vi har angivit för varje klocka, men det är viktigt att påpeka att det är tal om en uppskattning. Vi har testat leveranstiden ett stort antal gånger för att vara säker på att den kan hållas, vilket gör att du bör kunna räkna med angivna leveranstider i 99% av fallen.

Vilket fraktbolag anlitar Ni?
Vi anlitar flera olika fraktbolag, vilket beror främst på modell och märke. Din beställning kan levereras med Post Danmark/Posten Sverige, Fedex, DHL, UPS och DPD. Du är alltid välkommen att kontakta oss i förväg vid ytterligare frågor kring frakten. Observera att, om du beställer 2 eller fler klockor, kan det hända att dessa levereras i fler än ett paket.

 

 

Om beställning online

När drar Ni pengarna vid beställning?
I samband med en beställning hos oss, drar vi pengarna från ditt konto först när beställningen har blivit skickad. Det sker i enlighet med lagstiftningen.

Kan jag lägga till en produkt till min order?
Som utgångspunkt kan du göra ändringar i din beställning, men av säkerhetsmässiga orsaker kan vi inte dra ett högre belopp än det du har accepterat vid din beställning, vilket gör att om du exempelvis köper en klocka för 1000 kr och efterföljande har ändrat dig och vill ha en annan klocka som kostar 1200 kr, har vi inte möjlighet att dra mer än de ursprungliga 1000 kr. Därför måste vi be dig att genomföra en ny beställning. I sådana fall ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst.

Hur annullerar jag en beställning?
Det enklaste sättet är att skicka ett e-postbrev till oss med ditt ordernummer, och vi tar hand om det snarast möjligt samt bekräftar detta via e-post.

Kan man avhämta en beställning?
Ja, det är möjligt att företa en avhämtning. Det är dock viktigt att du i sådana fall kontaktar oss i förväg, så hjälper vi dig gärna härom. Betalning skall således föregå kontant vid avhämtning eller kan du också välja att betala i förskott med betalkort.

Vilka betalningsmöjligheter har jag?
På Klockor365 kan du betala med diverse kreditkort, härunder Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro, JCB och American Express. Du kan likaså företa en banköverföring i förskott. Vill du använda dig av den möjligheten, ber vi dig kontakta vår kundtjänst, som kommer att ge dig ytterligare information kring detta. Du har också möjlighet att hämta en vara på vår adress. Väljer du den lösning, kan du således betala kontant för varan.

Var hittar jag kortnumret?
Kortnumret hittar du på kreditkortets framsida och består oftast av 16 siffror.

Var hittar jag kortets giltighetsdatum?
Giltighetsdatumet står alltid på kreditkortets framsida och befinner sig oftast under kortnumret. Det består av en månad samt år, t.ex. kan det se ut på följande sätt 09/02-2015. Du skall då bara skriva 02/15 i fältet.

Var hittar jag CVC numret, även kallat för kontrollsiffror?
Du hittar de 3 siffror på kortets baksida, vid din underskrift. Det är de sista 3 siffror som du skall fylla i.

 

 

 
 

Om returrät, byte och reklamation

Hur utnyttjar jag min returrätt?
På Klockor365 har du 30 dagars returrätt som gäller från den stund du tar emot paketet från oss. Vill du åberopa din returrätt skall klockan returneras till oss i samma skick som vid mottagandet. Bifoga gärna en kort beskrivning härom, så att vi vet vad som skall ske när paketet kommer i retur. Klockan skall skickas till vår adress, som du hittar under ”Kontakt”. 

Om du skickar en vara till oss, antingen du har ångrat köpet eller det rör sig om reklamation, kommer du alltid att få ett e-postbrev som bekräftelse på att vi har tagit emot varan. I e-postbrevet får du också information om vidare process i samband med behandling av din ånger/reklamation. 

Kan jag byta till en annan klocka?
Självklart kan du byta en beställd klocka mot en annan om klockan returneras i samma oanvända skick som vid leveransen. Kontakta oss alltid i sådana fall för ytterligare information, men i korta drag kan du normalt skicka klockan i retur tillsammans med en kopia av din orderbekräftelse och därmed skriva vilken klocka du vill byta till. Restbeloppet i samband med bytet kommer att antingen återbetalas till ditt konto eller också kommer du kunna föra över ett eventuellt restbelopp till vårt företagskonto. Ta vänligen kontakt med oss via e-post angående detta.

Vad gör jag i samband med en reklamation
Om du upptäcker ett fel på klockan som inte omfattas av gällande garanti, kontakta oss omgående eller snarast möjligt efter att du har upptäckt felet för ytterligare information. I vissa fall kan problemet avhjälpas utanför vårt servicecenter, men annars kommer vårt servicecenter att hantera eventuella reklamationer. Kontakta oss då för ytterligare information.